Arbetsområde 49
Informations- och kommunikationsarbete
Uppdaterad 2025-06-03
Arbetsinnehåll
- Planera, samordna och följa upp informations- och kommunikationsverksamhet. Svara för kommunikationsplaner, kampanjer och evenemang samt för att bygga upp och underhålla kommunikationskanaler.
- Planera och genomföra kommunikation om verksamheten.
- Utföra journalistiskt och redaktionellt arbete, till exempel planera utformning och innehåll, göra reportage, skriva och redigera artiklar eller manus.
- Utveckla verksamhetens kommunikativa kompetens.
- Vara sakkunnig vid upphandlingar och inköp.
Avgränsningar
- Grafisk formgivning förs till arbetsområde 44.
- Redaktionellt webbarbete hör till informations- och kommunikationsarbete medan programmeringsarbete och annat tekniskt webbrelaterat arbete förs till arbetsområde 45 eller 46.
- Upphandling förs till arbetsområde 56.
- Marknadsföring och copywriting förs till arbetsområde 57.
Grupperingsnivåer
Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.
Nivå 1
Arbetet utförs enligt fastlagda rutiner.
- Granskar och rättar korrektur mot manus.
- Uppdaterar information till exempel på webbplats och intranät enligt gällande rutiner.
- Hanterar löpande kontakter med till exempel tryckerier angående leveranser och tidsplaner.
Nivå 2
Arbetet utförs utifrån kända handlingsalternativ.
- Deltar vid planering och genomförande av kommunikationsplaner.
- Administrerar och utför presentationer och informationsvisningar för såväl svenska som utländska besökare.
- Samlar information och sammanställer material till trycksaker och informationsskrifter. Bedömer och kontrollerar bland annat detaljinnehåll, korrekturläser samt lämnar underlag till illustratör.
- Deltar i arbetet med att ta fram information till webbsidor, sociala medier och motsvarande kommunikationskanaler. Gör förslag och anvisningar för hur information ska förmedlas med ny teknik. Samarbetar här vid behov med tekniker.
Nivå 3
Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.
- Planerar, genomför och följer upp kommunikationsplaner.
- Kommunicerar om frågor som avser myndighetens verksamhet och tjänster.
- Deltar i val av innehåll och utformning av bland annat webbsidor, trycksaker och tidningsutgåvor.
- Bedömer, bearbetar och strukturerar innehåll i till exempel manus och artiklar.
- Gör reportage, skriver artiklar och manus och tar fram bilder.
- Hanterar kontakter med till exempel tryckerier och översättare.
- Underhåller kommunikationskanaler.
Nivå 4
Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.
- Initierar och medverkar vid utveckling av metoder och arbetsformer.
- Skapar, samordnar, genomför och följer upp kommunikationsplaner som är mer komplexa.
- Analyserar, utvärderar och strukturerar information som är av stor vikt för verksamheten.
- Gör reportage, skriver artiklar och recensioner med omfattande och varierat innehåll.
- Ansvarar för innehållet i och valet av olika kommunikationskanaler.
Nivå 5
Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.
- Arbetar strategiskt med kommunikationsarbete och ansvarar för utveckling av metoder och arbetsformer.
- Planerar, samordnar och genomför kommunikationsaktiviteter av komplex och djupgående karaktär..
- Ansvarar för val av kommunikationskanaler och av utformning och innehåll inför publicering.
- Ger strategisk rådgivning i kommunikationsfrågor som omfattar hela eller merparten av verksamheten.
Nivå 6
Se generella nivåbeskrivningar.