Arbetsområde 75
Fastighetsförvaltning
Uppdaterad 2024-04-18
Arbetsinnehåll
- Förvalta ett visst fastighetsbestånd utifrån tekniska, ekonomiska och juridiska utgångspunkter.
- Sköta hyresförhandlingar och upprätthålla hyresgästkontakter.
- Planera och utföra drift och underhåll.
- Sakkunnig vid upphandling av service- och underhållsentreprenader.
Avgränsningar
- Intern lokalplanering förs till arbetsområde 54.
- Upphandling förs till arbetsområde 56.
- Lager- och förrådsförvaltning förs till arbetsområde 76.
Grupperingsnivåer
Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.
Nivå 1
Arbetet utförs enligt fastlagda rutiner.
- Utför planerad drift. Tar emot felanmälningar samt utför och beställer till exempel reparationer i samråd med den som är husansvarig.
- Deltar i utredningar som avser driftstörningar, medverkar vid myndighetsbesiktningar och funktionskontroller.
- Sköter nyckelutlämning och visning av fastighet för konsulter och entreprenörer inför förestående arbeten.
Nivå 2
Arbetet utförs utifrån kända handlingsalternativ.
- Utför planerad drift och löpande underhåll samt energiuppföljning och driftoptimering.
- Arbetsledningsansvar eller ansvarar speciellt för en uppgift inom ett distrikt eller förvaltningsområde, till exempel avseende energi-, styr-, regler- och ventilationsområdet eller brandlarm.
- Planerar och medverkar i besiktningar och tillsyn av fastigheter.
- Begär offerter och gör beställningar i mindre projekt i samråd med närmaste chef samt gör avrop på ramavtal. Bevakar driftfrågor och funktionalitet i större projekt.
- Medverkar i budgetarbete för drift och underhåll samt miljö- och energifrågor.
- Följer kontraktsåtaganden gentemot hyresgäster och har fortlöpande hyresgästkontakter.
Nivå 3
Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.
- Ansvarar för och följer upp förvaltningsområdets verksamhet och utveckling.
- Ansvarar för mindre byggprojekt vid ombyggnader enligt fastställd budget.
- Utvecklar och effektiviserar driften genom att upprätta mallar och införa system för drift och underhåll. Medverkar när driftavtal tecknas.
- Upprättar underlag för underhållsplaner, drift- och underhållsbudget. Medverkar i uppföljningsarbete inom dessa områden.
Nivå 4
Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.
- Initierar och upprättar driftinstruktioner och driftkort samt relationshandlingar för installationer.
- Ansvarar för driftavtal och har löpande kontakter med driftentreprenörer och andra leverantörer.
- Identifierar, genomför och verifierar tekniska innovationer.
- Rådger konsulter, entreprenörer och medarbetare i tekniska policyfrågor.
Nivå 5
Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.
- Ansvarar för och följer upp verksamhet inom ett förvaltningsområde.
- Utvecklar fastighetsbeståndet tekniskt, ekonomiskt och kulturellt samt ansvarar för att lagar och myndighetskrav följs.
- Marknadsför lokaler och upprättar hyreskontrakt.
- Ansvarar för att det finns en effektiv driftorganisation.
- Ansvarar för kontraktsåtaganden gentemot hyresgäster och löpande hyresgästkontakter.
Nivå 6
Se generella nivåbeskrivningar.