Arbetsområde 56
Inköps- och upphandlingsarbete
Uppdaterad 2024-08-22
Arbetsinnehåll
- Arbeta med inköp och upphandling enligt lag och förordning.
- Utreda kundernas inköpsbehov och analysera leverantörsmarknadens produkter, lönsamhet och trender.
- Planera och genomföra inköp eller upphandling, kontakta leverantörer, granska anbud, förhandla och utforma avtal, följa upp avtal samt bevaka leveranser.
- Samordna arbetet med upphandling.
- Ge råd och stöd i upphandlingsfrågor.
- Sköta kontakter med till exempel transport- och speditionsföretag, banker samt presumtiva och nuvarande leverantörer.
- Hantera och utveckla teknik och system för produktadministration.
Avgränsningar
- Beställning av kontorsmaterial förs till arbetsområde 54.
- Beställning av råvaror till kök och matsal förs till arbetsområde 74.
- Sakkunnig vid upphandling förs till respektive arbetsområde.
Grupperingsnivåer
Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.
Nivå 1
Arbetet utförs enligt fastlagda rutiner.
Arbetet avser produkter med given användning och fastställda priser och leveransvillkor.
- Beställer produkter inom ett bestämt sortiment som köps löpande.
- Bevakar leveranser, kontrollerar fakturor och hanterar reklamationer.
- Administrativt hanterar utskick av anbudsförfrågan och öppning av anbud.
- Dokumenterar, skriver och diarieför inköpshandlingar och avtalstexter.
Nivå 2
Arbetet utförs utifrån kända handlingsalternativ.
Arbetet avser produkter som förekommer i olika utförande och i ett varierande utbud men där priser och leveransvillkor vanligen är bestämda i förhållande till produkt och inköpsvolym.
- Gör löpande inköp och avropar från ramavtal.
- Tar in anbud eller offerter, pris- och leverantörsuppgifter samt väljer leverantör.
- Bevakar leveranser och betalningar samt hanterar reklamationer, vilket innebär kontakter med bland annat leverantörer, interna enheter, banker, transport- och speditionsföretag.
- Hanterar system för produktadministration, till exempel integrerade system för planering, förråds- och lagerredovisning, lagerstyrning samt leveransbevakning.
Nivå 3
Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.
Arbetet avser produkter där priser och leveransvillkor vanligen inte är bestämda i förhållande till produkt och inköpsvolym.
- Medverkar i upphandlingar.
- Bedömer anskaffningsbehov med hänsyn till tillgång, efterfrågan och prisutveckling.
- Sammanställer, analyserar och bedömer underlag för slutlig utvärdering av marknads- och leverantörsförhållanden.
- Tar in anbud eller offerter och utvärderar dessa. Väljer leverantör, förhandlar eller vid behov omförhandlar avtal. Sluter avtal om priser, volymer och leveransvillkor.
- Följer upp avtal.
- Ger råd och stöd i upphandlingsfrågor.
Nivå 4
Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.
Arbetet avser komplexa produkter som måste anpassas till mottagarens särskilda behov och förutsättningar.
- Medverkar i eller ansvarar för och genomför mer komplexa upphandlingar.
- Tar in anbud eller offerter och väljer leverantör, förhandlar eller vid behov omförhandlar och sluter avtal eller ramavtal om priser, volymer och leveransvillkor för mer komplexa upphandlingar som berör flera olika sakområden med inbördes beroenden.
- Ger råd och stöd i upphandlingsfrågor som kräver hög grad av bedömning.
Nivå 5
Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.
Avtalen kräver riskbedömningar av leverantörers långsiktiga förmåga att leverera efterfrågad produkt samt riskbedömning av olika finansieringsalternativ.
- Ansvarar för komplexa och omfattande upphandlingar som ställer särskilda krav på sakkompetens.
- Arbetar strategiskt med upphandlings- och inköpsverksamhet samt initierar och ansvarar för utveckling av metoder och arbetsformer.
- Analyserar inköpsmarknader och utreder inköpsbehov och inköpsmöjligheter.
- Tar in och bedömer anbud eller offerter med hänsyn till tekniska, ekonomiska och produktadministrativa synpunkter.
- Förhandlar eller vid behov omförhandlar avtal. Sluter avtal eller ramavtal om priser, volymer, leveransvillkor på lång sikt.
Nivå 6
Se generella nivåbeskrivningar.