Arbetsområde 55
Revisions- och granskningsarbete
Uppdaterad 2024-04-18
Arbetsinnehåll
- Planera, organisera och genomföra extern revision, till exempel bedöma förvaltning, analysera säkerheten i ekonomisystem samt granska redovisning.
- Planera, organisera och genomföra intern revision, till exempel bedöma om ledningens intentioner följs, om redovisning sker enligt lagar och förordningar samt om resurser utnyttjas ändamålsenligt.
- Planera, organisera och genomföra offentliga revisioner, till exempel svara för revision av effektiviteten i offentliga åtaganden samt i myndigheternas verksamhet och administration.
- Planera, organisera och genomföra skattekontroll. Exempelvis utreda, besluta och verkställa skatteärenden, utföra skattegranskning och skatterevision, ge anvisningar i skatteärenden samt utveckla kontrollmetoder.
- Planera, organisera och genomföra tullkontroll av import- och exportärenden. Exempelvis granska tulldeklarationer, utföra eftergranskning och tullrevision, ge anvisningar i tullärenden, kvalitetssäkra tullrutiner hos företag samt utveckla kontrollmetoder.
Avgränsningar
- Processföring eller juridiskt utredningsarbete förs till arbetsområde 12.
- Löpande service till allmänhet och företag förs till arbetsområde 13.
- Brottsutredning som Tullverket eller Kustbevakningen är skyldiga att göra förs till arbetsområde 29.
- Utredning av skattebrott förs till arbetsområde 31.
- Brottsutredning inom polisväsendet förs till arbetsområde 30 eller 31.
- Redovisningsarbete och ekonomicontrollerfunktionen förs till arbetsområde 48.
- Verksamhetsutveckling och verksamhetscontrollerfunktionen förs till arbetsområde 53.
Grupperingsnivåer
Med exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter för respektive nivå.
Nivå 1
Arbetet utförs enligt fastlagda rutiner.
- Samlar in och kompletterar granskningsmaterial. Granskar, stämmer av och bearbetar.
- Hanterar bland annat löpande inkomna ansökningar och deklarationer som inte fordrar utredning. Medverkar i grundkontrollen där utredning och lagtillämpning följer skriftliga eller muntliga arbetsrutiner och där besluten är av expeditionskaraktär.
Nivå 2
Arbetet utförs utifrån kända handlingsalternativ.
- Granskar rutiner och bokföringsmaterial, bedömer granskningsresultat samt anpassar den fortsatta granskningen till resultatet av bedömningarna. Föreslår ändringar i granskningsprogram. Genomför och avrapporterar granskningen av mindre revisionsområden.
- Gör enklare utredningar och omprövningar samt beslutar i skatteärenden där uppgifterna i huvudsak hämtas genom skriftväxling, personkontakter och litteratur.
- Medverkar vid utarbetande av insamlings- och bearbetningsrutiner. Deltar vid insamling samt granskar och bedömer utredningsmaterial.
Nivå 3
Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.
- Samordnar och deltar i granskningsarbete. Skriver granskningsrapporter och medverkar i framtagande av granskningsplaner.
- Medverkar i revisionsarbete och planerar, strukturerar och driver mindre komplexa revisioner. Dokumenterar utförd revision och bistår i framtagande av revisionsrapport.
- Utreder samt handlägger skatteärenden och omprövningar. Lämnar information om skattelagstiftning till allmänhet och företag.
- Medverkar vid taxerings- och momsbesök. Gör fastighetsbesiktningar.
Nivå 4
Arbetet utförs självständigt och består i huvudsak av uppgifter som är av analyserande och utvärderande karaktär.
- Skriver mer komplexa granskningsrapporter. Ger förslag till granskningsprogram och förslår ändringar i granskningsplaner.
- Ansvarar för revisionsarbete och planerar, strukturerar och driver revisioner av komplex karaktär. Dokumenterar utförd revision och ansvarar för framtagandet av revisionsrapport i komplexa revisioner.
- Utreder samt handlägger skatteärenden och omprövningar av mer komplex karaktär. Medverkar vid granskning av stora företag. Lämnar mer omfattande samt även riktad information till allmänhet och företag.
- Gör taxerings- och momsbesök. Genomför mer omfattande fastighetsbesiktningar.
- Genomför skatterevisioner av små och medelstora företag eller medverkar i mer komplexa skatterevisioner.
Nivå 5
Arbetet består i huvudsak av komplexa uppgifter där arbetsmetoder och alternativ till lösningar inte är givna eller definierade.
- Gör granskningsprogram, skriver revisionspromemorior samt föreslår ändringar i revisionsplaner av mer komplex och djupgående karaktär. Har ett omfattande avrapporteringsansvar.
- Ansvarar för att initiera, planera, strukturera, genomföra samt för att följa upp revisioner av mer komplex och djupgående karaktär. Ansvarig för att utarbeta och lämna slutrapport och beslutsunderlag.
- Bedömer effektivitet i kontroll- och rapportsystem. Medverkar vid internationella sammanhang.
- Utreder samt handlägger skatteärenden och omprövningar av komplex och djupgående karaktär.
- Utvecklar kontrollmetoder och ger metodstöd.
- Genomför självständigt skatterevision av stora företag eller revisioner i samverkan med polis och åklagare.
Nivå 6
Se generella nivåbeskrivningar.